زیر ساخت های ذخیره سازی سوخت بدون رشد بهره وری تولید افزایش واردات را به دنبال دارد

پایگاه خبری توفارقان– آذرشهر , گوگان , ممقان:  در حالی که این روزها شاهد رشد و پیشرفت ساخت انبارهای ذخیره‌سازی سوخت در کشور در راستای برنامه توسعه پنجم هستیم اما واردات میلیاردی بنزین نشان می‌دهد در میزان تولید فرآورده‌های نفتی رشد چشمگیری نداشته‌ایم. به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «رازق»، ایران …

در حالی که این روزها شاهد رشد و پیشرفت ساخت انبارهای ذخیره‌سازی سوخت در کشور در راستای برنامه توسعه پنجم هستیم اما واردات میلیاردی بنزین نشان می‌دهد در میزان تولید فرآورده‌های نفتی رشد چشمگیری نداشته‌ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «رازق»، ایران سال گذشته حدود سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین به ارزش تقریبی یک میلیارد دلار وارد کرده به طوری که حجم واردات این فرآورده نفتی با افزایشی ۱۰۰ درصدی به بیش از ۹ میلیون لیتر در روز رسیده است.

از سوی دیگر ساخت پالایشگاه های فرآورده های نفتی از پیشرف کمی و کیفی بسیار کندی برخوردار هستند طوری که پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان یک نمونه از این پالایشگاه ها با وجود گذشت چندین سال از آغاز اجرایی کردن پروژه آن هنوز بهره برداری نرسیده است و همچنان شاهد واردات میلیاردی بنزین به کشورمان هستیم.
در حالی که اگر همین میزان هزینه ای که صرف واردات بنزین از سایر کشورها می کنیم را در راستای پروژه این پالایشگاه‌ها سرمایه‌گذاری کرده بودیم الان بی نیاز از واردات بنزین و حتی یکی از صادر کنندگان بنزین نیز در جهان شناخته می شدیم.
با این حال شاهد رشد و پیشرفت ساخت انبار های ذخیره سازی سوخت در کشور هستیم که به طور تقریبی به عدد پیش بینی شده در برنامه توسعه پنجم رسیده ایم اما در میزان تولید فرآورده های نفتی رشد چشمگیری را نداشته ایم.
آماده سازی انبار های ذخیره سازی سوخت به معنای آمادگی زیر ساخت ها برای این ذخیره سازی است در حالی که میزان تولیدات ما پیشرفتی نداشته است از همین رو می توان گفت ساخت انبار های ذخیره سازی سوخت بدون پیشرفت در تولید فرآورده های نفتی زیر ساخت ها را برای افزایش واردات بنزین به کشور آماده کرده است.
البته باید گفت که ساخت چنین انبارهای ذخیره‌سازی یکی از اصلی‌ترین نیازهای هر کشور پیشرفته ای محسوب می شود که امیدواریم با به بهره برداری رسیدن پالایشگاه‌های داخلی دیگر نیازی به واردات سوخت برای این ذخیره‌سازی‌ها نداشته باشیم.
ذخیره سازی سوخت یک نوع پدافند غیر عامل انرژی محسوب می شود
نادر فریدونی در گفت و گو با خبرنگار «رازق»، با اشاره به رونده فزاینده ساخت انبار های ذخیره سازی سوخت و همچنین افزایش واردات بنزین در سال های اخیر اظهار کرد: طبیعی است وقتی ما نمی توانیم تمام ظرفیت های صادراتی خودرو را تکمیل کنیم نباید میزان تولیدات ما کاهش بیابد و برای آنکه بتوانیم استفاده بهینه از میزان تولیدات خود داشته باشیم باید به سمت ذخیره سازی سوخت روی بیاوریم.
وی با بیان اینکه قبل از تحریم ها حدود ۴۰ درصد از منابع نفت و گاز آفریقای جنوبی را ما تامین می کردیم، افزود: این میزان در زمان تحریم ها متوقف شده بود اما در حال حاضر هیات اقتصادی آفریقای جنوبی به ایران آمده اند و پیش بینی میشود در آینده ای بسیار نزدیک این مراودات از سر خواهد گرفته شد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: طبیعتا شاید اگر ذخیره سازی تاکنون انجام نمی شد الان آمادگی چنین اقدامی را نداشتیم.
وی با بیان اینکه در هر صورتی ذخیره سازی یک نوع پدافند غیرعامل انرژی محسوب می شود، عنوان کرد: چنین ذخیره سازی ما را برای شرایط بحران آماده می کند بنابرین با توجه به این شرایط  می توان گفت نیاز به این ذخیره سازی در کشور احساس می شود.
فریدونی در رابطه با ایجاد و تقویت پالایشگاه های فراورده های نفتی عنوان کرد: البته موضوع بهره برداری از پالایشگاه ها در اهمیت بالاتری نسبت به سایر موارد قرار می گیرد که می تواند ما را در این عرصه خودکفا کند و دیگر نیازی به واردات نداشته باشیم.
وی ادامه داد: تا پایان امسال امیدواریم که پالایشگاه هایی مثل  ستاره خلیج فارس و فاز دوم پالایشگاه آبادان به بهره برداری برسد که تقریبا با بهره برداری از این پالایشگاه ها می توان نیاز روزانه خود که حدود ۷ یا ۸ میلیون لیتر در روز است را تامین کنیم.
عرضه بنزین تک نرخی بدون محدودیت افزایش مصرف را به دنبال دارد
محمدعلی خطیبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار «رازق» با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی واردات بنزین در سال گذشته اظهار کرد: از زمانی که قیمت بنزین بصورت تک نرخی و با قیمت هزار تومان، بدون هیچ محدودیتی در جایگاه‌های سوخت عرضه شد طبیعتا میزان مصرف سوخت در کشور افزایش پیدا کرد که چون میزان تولیدات ما پاسخگوی تمام نیاز داخلی نیست  ما را مجبور به واردات بنزین کرده است.
وی ادامه داد: اگر چه ممکن است بخشی از این میزان سوخت وارداتی برای ذخیر سازی های استراتژیک دولت استفاده شده باشد اما بخش قابل توجهی از آن در داخل کشور مصرف شده است.
کارشناس حوزه نفت و انرژی با بیان اینکه میزان ذخیره‌سازی‌های استراتژیک سوخت موضوعی است که از سوی دولت باید تعیین شود، افزود: این میزان ذخیره‌سازی شاخصه ای است که از سوی دستگاه های حاکمیتی تعیین می شود و وزارت نفت وظیفه دارد تا همیشه به همان میزان تعیین شده این ذخایر نفتی را پر نگه دارد.
خطیبی با توجه به اینکه پالایشگاه‌های در دست ساخت باید با سرعت بیشتری رو به بهره برداری پیشرفت کنند، بیان کرد: حتی زمانی که پالایشگاه‌های تولید فرآورده های نفتی به بهره برداری برسند باید تولیدات خود را در مکان مناسبی ذخیره کنند چرا که خود پالایشگاه ظرفیت چندانی برای این ذخیره سازی ها ندارد.
ساخت انبارهای سوخت نیاز اساسی ایران در توسعه صنعتی
وی با بیان اینکه کشورهای صنعتی باید تا ۹۰ روز مصرف خود را بصورت ذخیره نگهداری کنند، گفت: میزان ذخیره سازی در این ۹۰ روز شامل نیاز های استراتژیک و تجاری هر کشوری می شود که میزان آن از سوی دستگاه‌های دولتی تعیین و توسط وزارت نفت در کشور ما اجرایی می شود.
خطیبی در پایان خاطرنشان کرد:  میزان ساخت انبار های سوخت در کشور را می توان یکی از نیازهای اساسی برای توسعه صنعتی و استراتژیک کشور دانست اما به شرط اینکه این میزان ذخیره سازی از طرف تولیدات داخل تامین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *