خوراکی های انرژی زا را بشناسیم

پایگاه خبری توفارقان– آذرشهر , گوگان , ممقان:  کارشناسان می گویند: سیب زمینی شیرین، مغز خشکبار، تخم مرغ ارگانیک، عسل، قارچ و اسفناج به علاوه ترکیب موز و کره بادام زمینی، خوراکی های مفیدی برای تامین طولانی مدت انرژی هستند. به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی دیلی میل، یک کارشناس تغذیه می گوید، خواب آلودگی …

پایگاه خبری توفارقانآذرشهر , گوگان , ممقان: 

کارشناسان می گویند: سیب زمینی شیرین، مغز خشکبار، تخم مرغ ارگانیک، عسل، قارچ و اسفناج به علاوه ترکیب موز و کره بادام زمینی، خوراکی های مفیدی برای تامین طولانی مدت انرژی هستند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی دیلی میل، یک کارشناس تغذیه می گوید، خواب آلودگی در پشت میز کار احتمالا به رژیم غذایی فرد مربوط است و رو آوردن به مصرف خوراکی های انرژی زا می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

برای مثال جایگزینی نان، پاستا و برنج با سیب زمینی شیرین که قند را آهسته تر در جریان خون آزاد می کند، می تواند به سطوح انرژی پایدارتری منجر شود.

همچنین ترکیب موز با کره بادام زمینی، مملو از پتاسیم، تریپتوفان و ویتامین B — ماده ای مغذی است که باعث تقویت حالت روحی و پیشگیری از خستگی می شود.

برخی از خوراکی هایی که موجب افزایش سطح انرژی بدن می شوند، به شرح ذیل است:

ترکیب موز و کره بادام زمینی
این ترکیب خوشمزه و پیچیده آمیزه ای از کربوهیدرات و پروتئین، قندهای انرژی زای میوه، منیزیم و اسیدهای آمینه موز با ویتامین های B و پروتیین موجود در کره بادام زمینی است که منبع ثابتی از انرژی را تامین می کند.

در مطالعه ای در سال ۲۰۱۲ ، محققان دانشگاه ایالتی آپالاچی نتیجه گرفتند که موز به اندازه نوشیدنی های ورزشی در تامین انرژی مفید است و خوراکی انرژی زای طبیعی محسوب می شود.

سیب زمینی شیرین
کربوهیدرات های پیچیده، قند را تدریجی تر از کربوهیدرات های تصفیه شده (مانند قند، محصولات ناشی از آرد سفید مانند نان و برنج) در بدن آزاد می کنند که به تامین پایدار انرژی منجر می شوند.
سیب زمینی های شیرین مملو از فیبر هستند، از این رو نه تنها موجب تقویت انرژی می شوند، بلکه به کاهش وزن نیز کمک می کنند زیرا باعث سیری طولانی مدت تر می شوند.

سیب زمینی های شیرین از جمله بهترین کربوهیدرات های پیچیده هستند که انسان می تواند مصرف کند – آنها مملو از ویتامین C، بتا کاروتن، منیزیم و آهن هستند– که تمامی آنها در زمره مواد مغذی انرژی زا قرار دارند.

بالا بودن میزان پتاسیم در سیب زمینی شیرین، به تعادل الکترولیت ها در حین ورزش کمک می کند و فشار خون را نیز پایین می آورد.

مغز خشکبار
ترکیب چربی های خوب، فیبر و پروتیین در مغز خشکبار به این معنی است که آنها یک شاخص پایین گلیکامیک یا GI هستند.

به عبارت دیگر، مغزها از جمله خوراکی هایی هستند که سوخت و ساز آنها در بدن آهسته است و در نتیجه تامین کننده انرژی پایدار و مستمر هستند.

مغزها طیف گسترده ای از ویتامین های گروه B را برای انرژی بخشی در بر دارند و همچنین غنی از آهن، روی، پتاسیم و منیزیم هستند.

این خوراکی ها همچنین به واسطه دارا بودن مینرال های آنتی آکسیدان همچون سلنیوم، منگنز و مس، به حفظ توان سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

کارشناسان تغذیه مصرف مغزها را قبل و بعد از ورزش، توصیه می کنند و گردو و بادام را از مغذی ترین مغزها می دانند.

تخم مرغ ارگانیک
تخم مرغ اعم از ارگانیک و غیرارگانیک نیروگاه پروتیینی دیگری محسوب می شود.

تخم مرغ یک پروتیین پیچیده هستند و تمامی آمینواسیدهای لازم برای عملکرد سالم بدن و تولید انرژی را دارا هستند.

تیامین موجود در تخم مرغ به تبدیل کربوهیدرات به انرژی که بدن ما می تواند از آن استفاده کند، کمک می کند.

محققان با بازبینی ۲۵ مطالعه در زمینه پروتیین، حدس می زنند که پروتیین تخم مرغ تاثیر قابل توجهی در قدرت عضله دارد، به رفع گرسنگی کمک می کند و منبع پایداری از انرژی است.
به گفته پژوهشگران، تخم مرغ به دلیل مملو بودن از لوسین، یک اسید آمینه ضروری و نقش آفرین در مصرف گلوکز در عضلات، می تواند برای زنان و مردانی که تمیرینات ورزشی استقامتی انجام می دهند، خوراکی مفیدی باشد.

عسل
ظاهرا دونده ها در یونان باستان از عسل به عنوان یک منبع طبیعی انرژی در جریان بازی های المپیک استفاده می کردند.

عسل مملو از کربوهیدرات است و این کربوهیدرات ها سوخت اولیه ای هستند که بدن برای انرژی مصرف می کند.

کربوهیدرات ها همچنین به حفظ سطح گلیکوژن که باعث پیشگیری از خستگی عضله می شود، کمک می کنند.

گلوکز عسل سریع جذب بدن می شود و انرژی را بی درنگ افزایش می دهد، اما فروکتوز آن آهسته جذب می شود و منبعی برای انرژی پایدار است.

یک قاشق چایخوری عسل را به یک فنجان دمنوش های گیاهی در اواسط