رفتن به بالا
  • جمعه - 5 آذر 1395 - 03:31
  • کد خبر : ۴۸۸۷۱
  • مشاهده :197 views

مسئولان نظام اسلامی باید در اتاق شیشه ای باشند/سیره زندگی رهبری باید به دیگر مسئولان نظام هم تسری پیدا کند/بهترین راه حفظ نظام نظارت مردم بر مسئولان است

پایگاه خبری توفارقان– آذرشهر , گوگان , ممقان اشاره: بعد از مطرح شدن فیش های نجومی ودریافتی های سرسام اور مدیران برخی نهاد ها ان هم در اوج مشکلات اقتصادی کشور، برخی از نمایندگان طرحی مبنی بر شفافیت  دارای وحقوق مسئولان را در مجلس اماده کردند اما این طرح در جلسه روز یکشنبه  مورخه۲۳ ابان […]

پایگاه خبری توفارقانآذرشهر , گوگان , ممقان

اشاره: بعد از مطرح شدن فیش های نجومی ودریافتی های سرسام اور مدیران برخی نهاد ها ان هم در اوج مشکلات اقتصادی کشور، برخی از نمایندگان طرحی مبنی بر شفافیت  دارای وحقوق مسئولان را در مجلس اماده کردند اما این طرح در جلسه روز یکشنبه  مورخه۲۳ ابان از سوی نمایندگان مجلس رد شد در واقع رای منفی نمایندگان به این طرح امید های ایجاد شده برای مقابله با  حقوق های نجومی وفساد اقتصادی را به یاس مبدل کرد برای بررسی پیامد های رد طرح های این چنینی و نتایج عدم وجود نظارت کافی بر مسئولان با دکتر محمد مهدی اسماعیلی عضو هییت علمی دانشکده حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه به گفت وگو نشسته ایم دکتر با استناد به اصول قانون اساسی معتقد است هر چه زودتر باید سازوکار های نظارت مردم بر مسئولان که مطابق اصل هشت قانون اساسی است را مجلس ودیگر نهادهای مرتبط ایجاد کنند در ادامه مصاحبه ما با ایشان را می خوانید

توفارقان :اقای دکتر خدمت شما سلام عرض میکنیم وتشکر میکنیم که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید به عنوان اولین سوال به نظر شما دلایل مطرح شدن این طرح چه بوده وچرا این طرح در مجلس رای نیاورد؟

نمایندگان مجلس بر کلیات این طرح اشکالاتی وارد کرده وان را به کمیسیون اصل نود ارجاع داد که روز یکشنبه دوباره به صحن اصلی مجلس امد ومتاسفانه رای نیاورد بنظر من ابتدا باید بررسی کنیم اصولا چه ضرورتی دارد که این نوع طرح ها مطرح بشود واهمیت ان در کجاست؟ببینید ما اصلی در قانون اساسی داریم تحت عنوان اصل دعوت به خیر یا همان اصل هشتم،  بگذارید این اصل را از رو بخوانم((در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر،امر به معروف ونهی از منکر وظیفه ای است همگانی ومتقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر،دولت نسبت به مردم ومردم نسبت به دولت،شرایط وحدود وکیفیت ان را قانون معین میکند))این اصل به قدری مترقی است که اگر ما سازوکار های اجرای بند سوم این اصل یعنی نظارت مردم بر دولت ومسئولان را بتوانیم راه بیندازیم خیلی از مشکلات نظام وسیستم ما حل خواهدشد همانطور که در این اصل امده دعوت به خیر و نیکی یک امر همگانی است که در این اصل در سه وجه تبلور یافته است

الف)دعوت به خیر توسط مردم به مردم

ب)دعوت به خیر توسط دولت به مردم

ج)دعوت به خیر توسط مردم به دولت

متاسفانه تا به امروز هیچ قانون وسازوکاری برای بند سوم یعنی امر به معروف ونهی از منکر دولت توسط ملت به وجود نیامده است در واقع توجه به مردم ونظارت انان یک اصل مبنایی در قانون اساسی است که در اصول متعددی به ان پرداخته شده است مثلا اصل ششم اینگونه بر نقش مردم صحه میگذارد ((در جمهوری ایران امور کشور باید به اتکا ارای عمومی اداره شود از راه انتخابات:انتخاب رئیس جمهور،نمایندگان مجلس،اعضای شورای شهر ونظایر این ها،یا از راه همه پرسی در مواردی که در اصول دیگر قانون معین می گردد))یا اصل ۱۷۷ که بر نقش بی بدیل مردم تاکید میکند

با این تعاریفی که از نقش مردم در قانون اساسی کردیم باید امروز ببینیم ایا سازوکاری برای نظارت مردم بر مسئولان وجود دارد یانه؟من معتقدم یکی از قسمت های اسیب پذیر جمهوری اسلامی همین است که برای نظارت مردم هنوز سازوکاری ترتیب نداده ایم در حالی که در برخی امور قوانین سخت گیرانه ای وضع کرده ایم مثلا در چند ماه اخیر یکی از افرادی که همین مباحث(فساد ها) را افشار کرده امدیم وبا او برخورد کرده ایم وقتی شما میپرسید چرا این برخورد صورت گرفته مسئولان امر برای شما استنادات قانونی میاورند برای همین من معتقدم در این حوزه ها یعنی امور مربوط به مبارزه با فساد ما نقض های قانونی داریم واین اقدام مجلس را میتوانیستیم در راستای برطرف کردن این نقض ها به شمار بیاوریم که متاسفانه طرح شفافیت مالی رد شد در واقع قانونگذار ما باید تلاش کنند تا می تواند مسئولان را در اتاق وظرف شیشه ای قرار بدهد در واقع تا حد امکان سازوکار های نظارت بر مسئولان را دقیق ومنسجم کند برای در اتاق شیشه ای قرار گرفتن مسئولان الزاماتی لازم است

۱)باید برای مردم نحوه دسترسی به قدرت مسئولان مشخص باشد یک فردی که در مدت اندکی مدارج قدرت را طی کرده باید مشخص شود ایا بحث شایسته سالاری رعایت شده واصولا او چگونه توانسته به راحتی ودر زمانی اندک به مقامات بالا دست یابد

۲)مردم هم باید بتوانند مسئولان را مورد نقد قرار دهند  بپرسند که اقای مسئول شما بر اساس کدام شایسته گی ها در این پست قرار گرفته اید؟

توفارقان:اقای دکتر وقتی نظارت مردم ودر جریان امور قرار گرفتن مردم مطرح میشود عده ای معتقداند با توجه به اینکه به طور طبیعی احتمالا اشتباهاتی در مسئولان است این امر منجر به تضعیف نظام میشود به نظر شما نسبت نظارت مردم وتضعیف نظام چگونه است اصولا این گزاره را قبول دارید؟

اصلا چنین اعتقادی ندارم تضعیف نظام این است که مردم حرف نزننددر سیستمی که مردم نتوانند ازادانه حرف بزنند بزرگترین بستر بروز اشکال وفساد به وجود می ایدسیستمی که میخواهد پویا وپایا وماندگار باشد باید مردم بتوانندحرف بزنند ونظارت بکنند ازاد اندیشی یک تعارف ویک امر ویترینی نیست ازاد اندیشی ضامن بقای یک سیستم است

توفارقان:شما در اول بحثان اشاره به اصل هشتم قانون اساسی کردید میخواهم دوباره برگردیم سر مباحث این اصل وبپرسم فواید اجرای این اصل به نظر شما چه چیزی می باشد؟

اصلی ترین فایده اجرایی شدن این اصل جلوگیری از فساد است وقتی مردم نظارت داشته باشند ومسولان خود را ملزم به پاسخگویی به مرد مبدانند بستر های ابجاد فشاد کمرنگ تر خواهد شد

در مرتبه دوم چون داشتن پست ومقام فرد را در معرض رانت های مختلف قرار میدهد باید مباحث مالی مسئولان شفاف باشد اینکه در قانون اساسی ما اصلی مبنی بر اینکه رهبر ورییس جمهور ووزرا لیست دارای شان را قبل وبعد از مسولیت بدهند در همین راستا است ومن معتقدم باید در قوانین عادی این اصل را بر مسولان دیگر هم تسری بدهیم در واقع همه مسولان باید در مورد دارایی های خود پاسخگو باشند بعنوان مثال فردی که موقع استاندار شدن ۱۰۰ میلیون ارزش دارای های او بوده اما بعد مسولیت شده ۱۰۰ میلیارد باید پاسخ دهد از کجا این مال را فراهم کرده است اگر بخواهیم به ابتدای صحبت های خود بر گردیم من معتقدم مجلس باید توسط این طرح وطرح های مشابه سازوکارهای اجرای شدن بند سوم اصل هشتم قانون اساسی یعنی نظارت مردم بر دولت را فراهم کندبا شعار نمی شود این مشکلات را حل کرد نمی شود به بهانه توهین وافترا جلوی نظارت مردم را گرفت فرد وقتی مسئولیت قبول میکند باید پی نظارت مردم را بر تن خود بمالد

توفارقان:شما میفرماید که مجلس باید سازوکارهای اجرای اصل هشتم را فراهم کند این در حالی است که سال گذشته مجمع تشخیص در قانونی که مصوب کرد افشای دارای مسولین را جرم دانسته وفرد افشا کننده را مستوجب مجازات میدانند  این چگونه با اصل نظارت مردم واصل هشتم قانون اساسی جور در می اید؟

این مصوبه جزو جنجالی ترین مصوبات مجمع تشخیص بود وبه نظر من روند این قانون به سمتی کشیده شد که خلاف هدف اولیه خودش که شفافیت مالی بود انجامید واین فضا را مبهم تر وتاریک  ترکرد

توفارقان:استندات قانونی این تصویب چه یوده ؟

استنادات بر حقوق عمومی بوده است  ما در فصل سوم قانون اساسی که بر حقوق ملت تصریخ میکند وقتی نگاه میندازیم اصولی چون اصل برائت،اصل سی نه ومسائلی چون هتک حرمت ودروغ وافترا این اسنادات در حالی مطرح میشود که مختص مردم واشخاص حقیقی است نه مسئولین در واقع مجمع یک خلطلی بین حقوق افراد حقیقی وحقوقی انجامد داد یعنی اصولی که مربوط به مردم عادیبوده را به مسئولین تسری داده است این در حالی است که مسئولین به واسته مسئولیتی که درند باید برخی محدودیت ها را بپذیرند یکی از این محدودیت ها نظارت مردم وقرار گرفتن انان در اتاق شیشه ای است بعنوان مثال در اصل برائت یک فردی که ده میلیون دارای داشته بعد تبدیل کرده به صد میلیون ما نمی توانیم اورا مورد پرسش قرار دهیم ودر اینجا اصل بر برائت ان فرد است اما وقتی چنین اتفاقی در مورد یک مسئول بیفتند ان مسئول نمی تواند بگوید اصل بر برائت است وباید پاسخگو باشد از دیگر مخدودیت ها مسولین ما حق ندارد فعالیت اقتصادی بکنند وباید پاسخگو باشد البته این به این معنی نیست که هر مسئولی ثروت مند شد مجرم است نه بلکه باید پاسخگو باشد وخود این پاسخگو بوده منجر به جلو گیری از فساد میشود این حرف امروز دانشمندان علوم سیاسی نیست که مهمترین عامل فروپاشی حکومت ها تبعیض وفساد ست بلکه از زمان ارسطو وافلاطون مطرح بود وارسطو در علل فروپاشی حکومت ها به این  مورد اشاره میکند واگر جمهوری اسلامی بخواهند همچنان بر مشی عدالت خواهانه واسلامی خود جلو برود باید بستر های ایجاد فساد ورانت را از بین ببرد ودر این مسائل شفافیت ایجاد کند ما تا وقتی بخواهیم هی این مشکلات را از مرا ومنظر عمومی دور کنیم وساز وکار هارا پیچیده کنیم به بیشتر شدن اماکن فساد کمک کرده ایم

توفارقان:با توجه به این که نظام جمهوری اسلامی یک نظام دینی وانقلابی است علاوه بر قوانین که باید جلو فساد را بگیرد جایگاه تقوا یا همان خود نظارتی در مبارزه با فساد واینکه نگذارد فساد رخ دهد کجاست؟

امام فرمودند که اگر مسولان نظام اسلامی اشرافی شدند فاتحه نظام را بخوانید این یک جمله کلیدی است اگر امروز ما شاهد زندگی فقیرانه از سوی رهبر انقلاب هستیم این یک فضیلت برای رهبر جامعه اسلامی نیست بلکه یک وظیفه برای رهبر جامعه اسلامی به شمار میرود این به مسولان دیگر نظام اسلامی هم باید تسری یابد رئیس جمهور جامعه اسلامی حداقلش باید در حد متوسط مردم زندگی کنداگر رییس جمهور جامعه اسلامی ،رییس مجلس ورییس قوه قضاییه جامعه اسلامی در کاخ بنشیند ان موقع اشرافیت پدید می اید وانان دیگر قادر به درد مشکلات مستضعفین جامعه نخواهند بودامیر المومنین میفرمایند من نمیتوانم سیر باشم وکسی در یمامه گرسنه باشد اگر ما میخواهیم به واقع کلمه نظام اسلامی داشته باشیم با به نامه حضرت امیر به عثمان بن حنیف حاکم بصره توجه کنیم که مینویسد شنیدم تو در مجلسی حاضر شدی که فقرا در ان نبودندیکی از مشکلات جمهوری اسلامی این است که ما این توصیه های اخلاقی را در همان سطح اخلاق نگه داشتیم در حالی که باید تبدیل به هنجار های مدیریتی خود میکردیم واین ها باید تبدیل به قانون بشه وبه نظر من در فضای دانشجویی ما هم حرکت باید به این سمت باشد که این توصیه های اخلاقی را تبدیل کند به فانون تعارفی که نداریم مسئولان جامعه اسلامی حق ندارد سطح زندگی خود را از متوسط جامعه بالاتر ببرد واین هم کار سختی نیست امروز ما عدد ورقم داریم شاخص داریم وکاملا مشخص است رییس جمهوری که در خونه سی میلیاردی ویا در زعفرانیه زندگی میکند نمی تواند وضعیف ساکنین باقر اباد،پاسگاه نعمت اباد و.. را بفهمد این دقیقا همان اتفاقی است که امروز در برخی مسولان ما رخ داده است اسیب های اجتماعی ما که  در حال رشد است واز ودلت سازندگی شروع شد ومن شنیدم که برخی مسولان نظام در جلسهای وقتی این امار ها را شنیدند گریه کردند این نتیجه فاصله گرفتن مسولان از توده مردم است یازده میلیون حاشیه نشین وضعیت طلاق وفقر وتبعیض و.. واقعا امار های عجیب وتکان دهند های است این ها در غفلت مسولان اتفاق افتاده است رهبری هم اشاره کردند ما دودهه غفلت کرده ایم چرا این غفلت اتفاق افتاده چون درد مردم در بالادست صدا نداره وصدای مردم در بالادست وبین مسئولان شنیده نمیشود مسولان ما هم که در بین مردم محبوب هستند به دلیل نزدیکی با مردم بوده است مثلا شهید رجای چرا ضرب المثل در بین مردم میشده  چون خود ش را از مردم جدا نکرد ودر بین مردم بود وقتی از سازمان ملل بر میگردد از سر کوچه دو کلیو پرتغال میخرد که ادم از سفر برگشته دست خالی به خانه نرود این امروز تبدیل به زندگی های اشرافی مسولان ما شده اگر بخواهیم جمهوری اسلامی حیات ودوام داشته باشد به نظر سیر ه ی اقای خامنه ای بهتر الگو است وما باید نحوه زندگی ایشان را تبدیل به رویه در بین مسئولان خود بکنیم مسئول جمهوری اسلامی باید محدود باشد گاهی برخی از مسولان ما بیت المال را جیب خودشان فرض میکنند

توفارقان:شما فرمودید که باید سازو کارای های نظارت بر مسولان را ایجاد کنیم سوال من این است ایا از اول انقلاب وقانینی وسازوکار های برای نظارت بر مسولان نداشته ایم که امروز فساد گسترش پیدا کرده است؟

اول انقلاب ما قوانینی سفت وسختی در این مورد داشتیم بند های چون بند ج وب و.. که همه مردم را در بر میگرفت ومشهور شده بود از کجا اوردی وگاها وهم این اقدامت تند بود ورنگ نگاه های کمونیستی به خود میکرفت مثلا بقال را میکرفتند ومیگفتند ماشینت را از کجا اوردی ما از این افراط به ان تفرط مجمع تشخیص رسیده ایم وبه نظر باید بررسی شود چرا از ان افراط به این تفریط رسیدیم متاسفانه هر چه قدر جلوتر می امدیم گویی مسولان منت می گذاشتند بر سر مرد که مسئولیت قوبل میکردند این در حالی است که برخی مسولان ما با دپیلم وارد سیستم شده اند وبا دکتر وفوق لیسانس خارج شدند سوال من این است چطوری شما همزمان با مسئولیت دکتر ا گرفتی؟دقیقا فساد از همین جا ها شروع شده وقتی شما به این بهانه که مسول من نمی تواند درس بخواند به اورانت تحصیلی ومدرک دادی وبه این بهانه که پول در نمی اورد به او پول دادی شرکت های را به بهانه خصوصی کردن دادی به همین مسولان ، مسولی یک زمانی یک مسولیت عادی داشته امروز یکی از کارتل های اقتصادی بزرگ کشور دست اوست این امر چگونه میسر شد ه است؟انحراف دقیقا از همین جا ها شروع شده است باید به شما بگویم مستسفانه هیچ قانون مشخصی برای مدیریت جریان های مال مسولان کشور وجود ندارد نه تنها جریان های مالی بلکه جریان های دیگر هم همینطور است اگر شما از مسول پرسیدی که چگونه همزمان با پست های مختلف دکتر ی گرفتی نمی تواند جواب دهد ومسولی که در این امور بماند در امور افقتصادی خود هم نخواهد توانست جواب بدهد از دوحالت که خارج نیست یا اون مدرکه تقلبی است یا کار نکرده است فساد از همین جا ها شروع شد یه طبقه یقه سفید بعنوان این که مسول بودند یاید به این ها مدرک میدادیم  چون امکان پول در اوردن نداشتند باید پول میدادیم اقای کرباسچی در دادگاه گفت اگر من به اقای اشوری دویست ملیون نمیدادم وانمی ایستاد کار کند یا اقای هاشمی گفت اگر یک پروژه سدی اجرا بشود طبیعی است که مقداری فساد در ان صوررت بگیرد امروز هم مبارزه با فساد سخت تر شده است اما اگر جمهوری اسلامی بخواهند دوام داشته باشد باید جلوی این ها را بگیرد وغیر این چاره ای ندارد برای مقابله با این فساد ما نیازمند عزم عمومی هستیم واین عزم عمومی به وجود نمی اید مگر به مدد وکمک شفاف سازی قوانین وسازوکارها واجرای درست بند سوم اصل هشتم قانون اساسی رهبر انقلاب هم در بحث مطالبه دانشجو این مسائل را مطحر میکنند ومن معتقدم جریان دانشجوی ما باید به این حوزه ورود کند می تواند موفق باشد چرا که هنوز خیلی از تعلقات ومحافظه کاری ها را ندارد

توفارقان:اقای دکتر اگر با این فساد ها برخورد نشود چه مشکلاتی ممکن است برای نظام اسلامی به وجود بیاورد؟

ببینید نظام های سیاسی می تواند به شش بحران مواجه شوند یکی از این بحران ها بحران مشروعیت است بحران مشروعیت حاصل بی اعتمادی مردم به سیستم است مثلا وقتی ان اغوا رسانه ای در بعد انتخابات ۸۸ شکل گرفت به اعتماد مردم به نظام ضربه زد بعد از انتخایات ۹۲ رهبر انقلاب فرمود بزرگترین دستادورد این انتخابات بازسازی اعمتاد مرد مبه نظام اسلامی بود در حوز های اقتصادی هم  این امر امکان وقوع دارد امروز مردم به دستگا های مرتبط با حوزه اقتصاد کم اعتماد اند وبیشترین نارضایتی ها در این زمینه دید همیشود اگر این اصلاح نشود ما دچار بحران مشروعیت میشویم البته نظام ما دچار این بحران نیست وما الان مشکل داریم ونباید بگذاریم این مشکل به بحران برسد ومرد هنوز به سیستم ورهبری اعتماد دارد  وپای انقلاب ایستده اند اما باید جلوی این فساد ها را بگیریم واگر نگیریم امکان وقوع این بحران است وبحران مشروعیت همانند موریانه پایه های یک نظام سیاسی را میخورد نظام جمهوری اسلامی انشاالله باید روز به روز قوی تر وکار امد تر بشود واین نیازمند مبارزه با کسانی است که به خاطر منافع شخصی منافع انقلاب را به ثمن بخس میفروشند وپایه های اعتماد مردم به نظام را سست میکنند

توفارقان:جناب اقای دکتر اسماعیلی از شما بسیار تشکرمیکنیم بابت وقتی که در اختیار ما قرار دادید

مصاحبه ازجعفربرزگر

 

 

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه