کمبود مراکز تفریحی یکی از علل تمایل جوانان به پاساژ گردی است

پایگاه خبری توفارقان– آذرشهر , گوگان , ممقان:  مهتدی با بیان اینکه تضادهایی که بین سنت و مدرنیته در سطح خانواده ها و جامعه وجود دارد باعث افزایش مصرف گرایی کاذب در سطح اجتماع می شود، اظهار داشت: اصولا در جوامع مدرن مصرفی امروز هویت افراد بیشتر از اینکه از انسانیت نشات بگیرد از ارکان …

پایگاه خبری توفارقانآذرشهر , گوگان , ممقان: 

مهتدی با بیان اینکه تضادهایی که بین سنت و مدرنیته در سطح خانواده ها و جامعه وجود دارد باعث افزایش مصرف گرایی کاذب در سطح اجتماع می شود، اظهار داشت: اصولا در جوامع مدرن مصرفی امروز هویت افراد بیشتر از اینکه از انسانیت نشات بگیرد از ارکان دیگری نشات گرفته، یعنی انسانی که باید محور قرار بگیرد در حاشیه می رود و ابزار های دیگه جای آن را می گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریز بیدار ، سونامی ساخت مراکز خرید لوکس از جمله موضوعاتی است که در سالهای اخیر شاهد گسترش آن در ایران و به تبع آن تبریز هستیم.
این مجتمع های تجاری و مراکز خرید مدرن و لوکس را می توان در اکثر مناطق شهر بویژه محله های بالا شهر تبریز مشاهده کرد، این مراکز در اندک زمانی به یکی از جاذبه های شهر تبدیل شده و طرفداران بسیاری پیدا کرده و باعث شکل گیری پدیده نوظهور پاساژگردی در بین نوجوانان و جوانان گشته است.

ساختمانهای چند طبقه با نورپردازی های مدرن و جذاب که هر بیننده ای را مجذوب خود می کند، مطمئنا شما هم گذرتان به این پاساژها و مجتمع های تجاری جدید الاحداث افتاده و همان لحظه ورود، متوجه خیل عظیم جوانانی شده اید که بی هیچ هدفی و صرفا برای وقت گذرانی، مشغول پرسه زدن در طبقات مختلف اند.

گسترش قارچ گونه ساخت مراکز خرید مدرن تاثیرات بسیاری بر زندگی شهروندان گذاشته و علی رغم وجود برخی محسنات باعث بروز مشکلاتی نیز شده است. به عبارت دیگر چنین فضاهایی صرفا جنبه تجاری ندارند بلکه فضای فرهنگی و اجتماعی محسوب می شوند. در این بین به سراغ علی مهتدی کارشناس ارشد جامعه شناسی رفتیم تا نظر وی را از دلایل این کار در تبریز جویا شویم.
مهتدی با بیان اینکه تضادهایی که بین سنت و مدرنیته در سطح خانواده ها و جامعه وجود دارد باعث افزایش مصرف گرایی کاذب در سطح اجتماع می شود، اظهار داشت: اصولا در جوامع مدرن مصرفی امروز هویت افراد بیشتر از اینکه از انسانیت نشات بگیرد از ارکان دیگری نشات گرفته، یعنی انسانی که باید محور قرار بگیرد در حاشیه می رود و ابزار های دیگه جای آن را می گیرد.

وی افزود: بعنوان مثال وقتی کسی سوار پورشه می شود، این فرد نیست که به پورشه هویت می دهد، بلکه پورشه و کلا محصولات برند به شخص هویت می دهند.

مهتدی با اشاره به وجود تفاوت بین موضوع بازارگردی و پاساژگردی گفت: بازار گردی که در گذشته و امروز هم وجود دارد، بیشتر در مورد خانم ها مطرح و با نیت دورهمی می باشد.

وی ادامه داد: تفریحی که بیشتر برای گذران اوقات فراغت بوده و افراد مشکلی بابت خرید نداشته و با خریدهای حداقلی هم نیاز خرید را ارضا می کنند، اما در پاساژ گردی که عمدتا در قالب پاساژهای خاص صورت می گیرد، اینگونه نیست.

کارشناس ارشد جامعه شناسی گفت: در پاساژ گردی بیشتر افراد اصلا به نیت خرید وارد چنین فضاهایی نمی شوند بلکه صرفا برای ارضای نیاز در محیط های به اصطلاح لاکچری حضور پیدا می کنند.

وی تصریح کرد: فرد با آگاهی از اینکه توان مالی، خرید مارک های برند را ندارد، در این مراکز و پاساژ های مدرن و مجلل حضور پیدا می کند و در نتیجه این موضوع عملا عقده حقارت را در افراد افزایش می دهد، باعث ایجاد تضادهای طبقاتی فرهنگی در ذهن فرد شده و در نهایت چون این فرد هیچ راهی برای دستیابی به کامیابی های قشر مرفه جامعه ندارد، دچار سرخوردگی و تناقضات درونی می‌شود.

مهتدی ادامه داد: به این ترتیب فرد نسبت به جایگاه خود، احساس نارضایتی پیدا می کند و به هر طریقی می کوشد از این فضا در بیاید، اما با توجه به این که در وضعیت اقتصادی بالایی قرار ندارد، دچار بحران شده، با خانواده خود نیز درگیر می شود.

وی همچنین در خصوص نقش مدیریت شهری در گسترش پدیده پاساژ گردی و آسیب های ناشی از آن در جامعه بیان کرد: مدیریت شهری نقش چندانی در گسترش و ترویج چنین پدیده های نوظهوری ندارد، چرا که مراکز خرید لوکس در هر منطقه ای از شهر احداث شود، مخاطبین خود را به آن مکان خواهند رساند اما در بوجود آمدن تضاد طبقاتی شهرداری بی تقصیر نیست.

وی خاطر نشان ساخت: اسکان نزدیک به پانصدهزار نفر از مردم تبریز در مناطق حاشیه نشین با تشدید تضاد طبقاتی به این آسیب دامن میزند.

این کارشناس ارشد جامعه شناسی اضافه کرد: متاسفانه شورای فرهنگ عمومی بعنوان یکی از متولیان اصلی این قضیه، نقش دکور را ایفا می کند و به غیر از چند عکس از جلسات، خروجی قابل تاملی نداشته، لذا این شورا باید فعال و عملیاتی شود.

وی کمبود مراکز تفریحی و سرگرمی های محیطی را یکی از علل تمایل جوانان به پاساژ گردی دانست و افزود: شهرداری باید ایجاد فضاهای تربیتی و فرهنگی نظیر فرهنگسراها را در اولویت برنامه های خود قرار دهد و مدیریت محله محور را در سطح شهر اجرایی کند.

 

انتهای پیام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *